środa, 27 maja 2015

El Capitan, kto zostanie następcą kapitana.


Zasady gry.
Stary Kapitan odchodzi na emeryturę i poszukuje swojego następcy. Ten kto będzie miał najlepszą pamięć i refleks ten zostanie nowym Kapitanem statku. Jak to zrobić?


W pudełku znajdziemy:
72 karty piratów - po 12 kart w sześciu kolorach;
27 kart kapitana, w tym trzy specjalne (luneta, sztorm i flaga);
6 figurek statków;
kuferek ze złotymi monetami;
3 żetony dla pierwszego, drugiego i ostatniego gracza;
klepsydrę;


Każdy pirat otrzymuje jedną złota monetę, 12 kart z rysunkami z tali piratów oraz statek w tym samym kolorze.
Z talii kapitana odkładamy trzy karty specjalne. Z pozostałych kart kapitana losowo odkładany jeszcze 13. Wszystkie te karty tasujemy tak, aby utworzyły stos dobierania składający się z 16 kart. Niewykorzystane karty odkładamy.
Gracze rozkładają swoje karty przed sobą,  tworząc prostokąt 4x3, obrazkami do góry.

Następnie uruchamiają klepsydrę i mają minutę na zapamiętanie jak rozłożone są ich karty. Po tym czasie odwracają obrazki i zaczyna się gra.
Pierwszy gracz odsłania wierzchnią kartę ze stosu dobierania. Każdy pirat musi wybierać jedną z rozłożonych przed nim kart, która jego zdaniem przedstawia taki sam obrazek, co odkryta karta i stawia na niej swój statek. Zaraz po ustawieniu statku, każdy gracz zakrywa dłonią stos dobierania. Ten kto pierwszy zasłonił stos na środku stołu, ten otrzymuje żeton dla pierwszego gracza (żeton first), ten kto był drugi żeton dla drugiego gracza (second), a kto był na końcu zdobywa żeton ostatniego gracza (last).

Gracze sprawdzają czy poprawnie wskazali rysunki. Ten kto się pomylił oddaje jedną sztukę złota. 
Ten kto odpowiedział prawidłowo otrzymuje złoto zgodnie z otrzymanymi żetonami. Jeżeli zdobył żeton first otrzymuje trzy sztuki złota, jeśli żeton second zdobywa dwie monety, pozostali gracze dostają po jednej monecie. Gracz z żetonem last (niezależnie od tego czy odpowiedział poprawnie czy nie) oddaje jedną monetę, ponieważ był zbyt wolny.

Gdy gracze odkryją kartę specjalną mogą wydarzyć się trzy rzeczy:

  1. jeśli jest to luneta, każdy może podejrzeć jedną ze swoich kart,
  2. gdy pojawi się karta sztormu, wszyscy gracze tasują swoje karty, rozkładają ponownie odkryte, zapamiętują i zakrywają, czyli postępują tak samo jak na początku gry,
  3. jeżeli odkryli flagę piracką, to gracz, który ją odsłonił, może zamienić dwie zakryte karty u dowolnego pirata.

Gra kończy się gdy wyczerpie się stos dobierania, a wygrywa ten pirat, który był najszybszy i wykazał się najlepszą pamięcią zdobywając najwięcej sztuk złota. Po podliczeniu monet, wiemy kto zostanie nowym Kapitanem.

Podsumowanie i ocena.
Gra El Capitan jest ciekawą odmianą tradycyjnego memory, więc jeśli wasze pociechy lubią taką zabawę to warto poznać ją w innej odsłonie, może bardziej interesującej dla rodziców. Liczy się też szybkość i bywa tak, że rodzice czasem muszą ustępować, żeby dziecku nie było przykro. Wszystko zależy od wieku i chęci dziecka. Grę dla dużo młodszych majtków można ułatwić, zmniejszając ilość obrazków rozkładanych przed graczem. 
Dla doświadczonych już piratów jest wariant zaawansowany. Polega na tym, żeby krzyknąć  Na pokład jeśli pojawi się taka sama karta, jaką odkryto już w poprzednich turach i zainkasować za to sztukę złota. Dodatkowe warianty gry na pewno urozmaicą rozgrywkę. Zaletą gry jest jej wykonanie. Zwłaszcza solidne figurki statków i skrzynia ze złotymi monetami będą zachętą do gry. Grę zakupimy w wydaniu międzynarodowym zawierającym polską instrukcją.


Gra dla 2 do 6 graczy
Wiek: 6+
Cena: od 60 zł do 80 zł


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz