poniedziałek, 25 maja 2015

Takenoko, czyli pędy bambusa.





Zasady gry.

Jesteśmy na dworze cesarza Japonii i opiekujemy się dużym misiem pandą, a jako cesarski ogrodnik musimy pielęgnować pola z bambusem. Gracz, który zdobędzie najwięcej punktów za właściwą uprawę bambusa i karmienie pandy, zwycięży w grze.

W grze znajdziemy:


  • Płytki pól, na których będziemy sadzić bambus. Mają one kolor zielony, żółty i różowy.
  • Drewniane pędy babusa odpowiadające kolorom pól. 
  • Drewniane patyczki w kolorze niebieskim służące do nawadniania pól. 
  • Żetony usprawnień, które ułatwiają uprawę bambusa.
  • Plansze graczy.
  • Figurkę ogrodnika.
  • Figurkę pandy.
  • Karty celów do wypełnienia. Na koniec gry to one przynoszą nam punkty. Mamy cele pandy, cele ogrodnika i cele pól.
  • Kość pogody.
  • Kartę cesarza. Otrzymujemy z niej dodatkowe dwa punkty na koniec gry. Zdobywa ją gracz, który wywołał ostatnią rundę.




Rozpoczynamy grę z planszą, dwoma żetonami akcji oraz trzema kartami celów, po jednej z każdego rodzaju (jedna karta z celem pandy, ogrodnika i pól).

Na środku stołu kładziemy płytkę stawu, a na niej stawiamy figurkę pandy i ogrodnika. Rozpoczynamy tworzenie ogrodu.

Pierwszą czynnością  w turze jest ustalenie warunków pogodowych. W tym celu rzucamy kostką i ustalamy efekt pogody (w pierwszej rundzie nie rzucamy kostką, przechodzimy od razu do wyboru akcji).
Na kostce może wypaść:
słońce - daje graczowi dodatkową akcję,
deszcz - gracz może umieścić pęd bambusa na dowolnym polu,
wiatr - umożliwia wykonanie dwóch takich samych akcji,
burza - straszy pandę; gracz ustawia figurkę zwierzaka na dowolnym polu, z którego zjada pęd bambusa,
chmury - gracz zyskuje żeton dowolnego usprawnienia,
znak zapytania - gracz wybiera dowolną pogodę.

Po ustaleniu pogody wybieramy dwie akcje. W tym celu kładziemy brązowe żetony na swojej planszy, na wybranych akcjach. Jest do wyboru pięć akcji:


  1. Pola - dobieramy trzy płytki pól ze stosu, wybieramy jedną, którą kładziemy na stole. Nowe pole musi przylegać do płytki stawu lub do dwóch pól, które znajdują się już na stole. Płytki przylegające do stawu są automatycznie nawadniane. Pozostałe należy nawadniać korzystając z niebieskich patyczków lub żetonów usprawnień.
  2. Nawadnianie - wybierając tę akcję otrzymujemy kanał nawadniający (niebieski patyczek) i możemy natychmiast go użyć lub odłożyć na swoją planszę. Kanały kładziemy na granicy dwóch płytek ogrodu. Gdy po raz pierwszy nawodnimy pole, wyrasta na nim pęd bambusa w kolorze tego właśnie pola.
  3. Ogrodnika - przestawiamy figurkę ogrodnika. Ogrodnik przemieszcza się po płytkach tylko w linii prostej, nie może przechodzić przez puste pola. Na kafelku na którym skończył swój ruch wyrasta bambus, jak również na kafelkach sąsiednich w tym samym kolorze. Aby wyrósł bambus kafelek musi być nawodniony. Należy pamiętać o limicie czterech pędów bambusa na jednym polu.
  4. Pandę - może przemieszczać się po kafelkach tylko w linii prostej, nie przechodzi przez puste pola. Zwierzak zjada pęd bambusa z pola na którym zakończy ruch.  Zjedzony bambus odkładamy na swoją planszę. Może on być użyty do spełnienia celów pandy.
  5. Dobieranie kart celów - dobieramy jedną kartę celu dowolnej kategorii.
Żeby wygrać musimy zdobyć jak najwięcej punktów ze zrealizowanych kart celów.
Cele ogrodnika wymagają wyhodowania na kafelkach ogrodu bambusa, składającego się z właściwej liczby pędów i w określonym kolorze.
Cele pandy to zebranie pędów bambusa we wskazanym na karcie kolorze.
Cele pól to uzyskanie na planszy układu trzech bądź czterech pól we właściwych kolorach. Karty z celami pola przedstawiają trzy lub cztery przyległe pola w określonych kolorach. Aby cel został wypełniony, pola muszą być nawodnione.

Gra kończy się w momencie, gdy jeden z graczy zrealizuje określoną liczbę kart celów, w zależności od liczby uczestników. Przy dwóch graczach trzeba ukończyć zadania z dziewięciu kart celów.



Podsumowanie i ocena.

Gdy otwieramy pudełko pierwsze co rzuca się w oczy to piękne wykonanie. Gra jest po prostu śliczna. Figurki pandy i ogrodnika, pastelowe kafelki ogrodu, urocze pędy bambusa same zachęcają do gry. Cieszy bardzo funkcjonalna wypraska i standardowych wymiarów pudełko.
A co do samej mechaniki to gra jest prosta i losowa. Dla dzieci losowość to duży plus bo ułatwia wygranie z rodzicami. W grze nie ma w zasadzie interakcji, nikt celowo nikomu nie przeszkadza, bo karty celów ukrywamy przed pozostałymi graczami. Od jakiego wieku warto grać w nią z dziećmi? Ponieważ karty celów są bardzo czytelne dzieci szybko zrozumieją jak zdobywać punkty. W naszym domu chętniej w Takenoko  gra  6 -letni syn i nie sprawia mu ona trudności. Orientuje się w akcjach, rozumie efekty pogody. Starszemu 8 - letniemu, gra się trochę dłuży  i rzadko ma ochotę na rozgrywkę. Młodszy jednak nie dostrzega, że niektóre cele dają więcej punktów (cele ogrodnika są bardziej opłacalne, niż cele pól  i pandy). Często zdarza się, że dobierając nową kartę celu ogrodnika lub pól są one już zrealizowane, co przy większym szczęściu w dobieraniu determinuje zwycięzcę. Warto spróbować zagrać w trudniejszy wariant gry. Polega on na tym, że w momencie doboru nowej karty, jeśli cel na niej jest już spełniony w ogrodzie, jest odrzucana i dobierana jest nowa w tej samej kategorii. Przedłuża to trochę rozgrywkę, ale wyrównuje szanse graczy. Grę warto wypróbować, zwłaszcza jeśli chcemy kogoś wciągnąć w świat gier planszowych lub zachęcić niegrające dzieciaki.












Gra dla 2 do 4 graczy
Wiek: 8+
Cena: od 112 zł do 150 zł



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz